بازیافت محتوا

بازیافت محتوا به روش تفکیک از مبدا

بازیافت را می‌توانیم از نگاهی بالاتر نگاه کنیم، کلمه Reduce یا کاهش دادن کمک می‌کند تا جهت درستی را برویم، کاهش دادن انرژی، کاهش دادن زمان و …، برای این کاهش دادن‌ها دو روش کلی را می‌توانیم انتخاب کنیم، Recycle و UpCycle.
بازیافت و بازمحصول. البته احتمالا کلمه بازمحصول معادل درستی برای واژه Upcycle نباشد اما احساس می‌کنم برای بخاطر سپاری مفهوم آن خیلی هم بی‌ارتباط نیست.
وقتی محصولی را بازیافت می‌کنیم یک محصولی که ارزش اولیه خود را از دست داده است، به محصولی تبدیل می‌کنیم که قابل استفاده باشد. مثلا کاغذهای باطله را خمیر کرده و به جعبه کفش تبدیل می‌کنیم.
وقتی محصولی را بازمحصول می‌کنیم از دورانداختن یک محصول جلوگیری می‌کنیم. مثلا وقتی شیشه نوتلا خالی می‌شود، بعنوان ظرف مربا استفاده کرده و در یخچال قرار می‌دهیم.به اول همین مطلب برمیگردیم، همه اینها برای “کاهش دادن” یا Reduce است.

در استراتژی محتوا می‌توانیم برای بازیافت و بازمحصول محتوا برنامه‌ریزی داشته باشیم، به شیوه‌های مختلف محتوای خود را ارائه کنیم، از یک محتوا محصولات متفاوتی استخراج کنیم و کارهایی که همگی به “کاهش دادن” کمک می‌کنند.

برای بازیافت و بازمحصول محتوا روش‌ها و شیوه‌های متنوعی وجود دارد که بزودی در کانتنت برگر درباره آن می‌نویسیم، اما وقتی محتوا تولید شده و ارائه شده است، استفاده از روش‌های بازیافت انرژی و زمان زیادی از ما می‌گیرد، در حالیکه اگر از مبدا و زمان تولید محتوا برای بازیافت و بازمحصول آن برنامه‌ای مشخص داشته باشیم هم محتوای ارزشمندتری تولید خواهیم کرد و هم با انرژی کمتر استفاده‌های بیشتر و متنوع‌تری از محتوا می‌کنیم.

تفکیک از مبدا یعنی در هنگام تولید محتوا بدانیم چه استفاده‌های دیگری به چه صورتی قرار است از این محتوا داشته باشیم.

تصور کنید در حال نوشتن یک مقاله هستید، در روش تفکیک از مبدا وقتی به اعداد می‌رسید تگی داخلی برای خود می‌گذارید بنام “اینفوگرافیک” تا در آینده شاید این اعداد بتوانند بصورت اینفوگرافیک نمایش داده شوند. وقتی به جملاتی ارزشمند و خاص می‌رسید تگی می‌گذارید تا بعدها در برنامه توییتر خود داشته باشید، وقتی به عنوانی جذاب می‌رسید نشانه‌گذای میکنید تا بعدها مطلبی با آن عنوان بنویسید و یک لینک داخلی ارزشمند برقرار شود و …

سجاد بهجتی

امسال در دومین اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی ده دقیقه‌ای درباره “بازیافت محتوا به روش تفکیک از مبدا” صحبت کردم، برای بازیافت و بازمحصول این صحبت‌ها برنامه‌ریزی کوناهی قبل از رویداد داشتم و باعث شد با کاری ساده صدای خودم را با میکروفونی که همراه برده بودم با کیفیت بالا ضبط کنم، و صحبت‌هایی که می‌توانست به همان کنفرانس و شرکت کننده‌هایش ختم شود را ادامه داده و به مخاطبین دیگری هم ارائه کنم.

فایل تصویری صحبت‌ها کیفیت بالایی ندارد، با موبایل و در نور کم فیلمبرداری شده است، به کیفیت خوب صدا ببخشید 😉

 

پاسخ دادن:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

فوتر سایت

نوارکناری لغزنده

درباره من

درباره من

وقتی محتوایی به مخاطب ارائه میشه، تصمیم میگیره با شما خداحافظی (Goodbye) کنه یا اینکه خریدار (GoodBuy) محتوای شما باشه، یک کلمه رو به ارزش کلمه قبل خریداری کنه و تا پایان محتوا همراه شما باشه، یا … به نظر من ارائه محتوا و کپی رایتینگ تفاوت ۲ واژه Goodbye و GoodBuy است.

شبکه های اجتماعی